Mali Cychrowiacy na Międzynarodowym Festiwalu z Piosenką i Tańcem Herceg Novi Montenegro 2023

W dniach 10-19.07.2023 tancerze oraz członkowie Stowarzyszenia Przyjaciół Zespołu Tanecznego Mali Cychrowiacy, wzięli udział w wyjeździe na Międzynarodowy Festiwal z Piosenką i Tańcem, Herceg Novi - Montenegro 2023.

W drodze na festiwal uczestnicy zwiedzili stolicę Chorwacji - Zagrzeb, a w powrotnej - Szibenik. Na miejsce do Herceg Novi dotarliśmy po dwóch dniach jazdy, gdzie zostaliśmy przemiło przywitani piosenką i tańcem w wykonaniu tancerzy Czarnogórskich i Słowackich. W festiwalu wzięły udział zespoły z: Czech, Słowacji, Chorwacji, Słowenii, Rumunii, Czarnogóry. Każdy zespół prezentował tańce oraz stroje swojego kraju. Nasze tańce: polonez, krakowiak, mazur jak i stroje były dość odmienne, gdyż pozostałe kraje za wyjątkiem Czech i Słowacji, przedstawiały folklor krajów bałkańskich. Nasza odmienność mocno przypadła turystom do gustu, do tego stopnia, że z naszymi przystojnymi tancerzami i tancerkami proszono o zrobienie pamiątkowych fotografii, oraz toczyły się rozmowy o tym, skąd przyjechaliśmy, oczywiście w języku angielskim. Były również spotkania z Polakami będącymi w Czarnogórze, kibicującymi nam podczas występu. Lajkonik również znalazł się w centrum zainteresowania, a co ciekawsze, że wypatrzyła go Pani z pochodzenia Tatarzynka. Festiwal, przygotowania do niego oraz udział w korowodzie zapadnie na długo w naszych pamięciach, był bardzo emocjonujący i podniosły, pomijając temperaturę 38 stopni Celsjusza. Podczas pobytu w Czarnogórze zwiedziliśmy piękne miasta: Herceg Novi, Kotor, Budwę. Były również wycieczki łodzią na wyspy: Matki Boskiej na skale, Św. Jerzego, Rose, Wyspa Mamula, Blue Cave. Każdego dnia była kąpiel na innej plaży Zatoki Kotorskiej. Uczestnicy wyjazdu mogli poznać odmienną i piękną faunę i florę Czarnogóry i Chorwacji, a także kulturę - bardzo odmienną od naszej. Mogli poznać młodzież z innych krajów i zespołów oraz integrować się podczas wieczorków tanecznych.  Niezwykle zmęczeni, ale cali, zdrowi i zadowoleni powróciliśmy pokonując blisko 4000 kilometrów.

Realizacja tego ogromnego przedsięwzięcia, po raz kolejny daje moim Podopiecznym - Tancerzom przekonanie, że determinacją i pracą mogą osiągnąć w swoim życiu jeśli nie wszystko, to bardzo wiele… A małomiasteczkowe, bądź wiejskie pochodzenie nie traktować jako powód do wstydu, lecz jako nasz atut …

Po raz kolejny kieruję podziękowania wszystkim, którzy w najmniejszym stopniu przyczynili się do organizacji tego przedsięwzięcia.

Zadanie dofinansowane przez Gminę Dębno w ramach pożytku publicznego działanie: Podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.